Powered By Blogger

Tuesday 2 December 2014


                                                      Assalamualaikum...
hai bloggers ..aku dayah..baru starting buat blog..senang citer beginner la dalam dunia blog ni..sebelum ni adalah jugak menyimpan perasaan nak menggondam ( gongdam?) bende alahh nii..tapi sibuk dengan assignment, thesis..almaklumlah..aku ni sentisa sibuk dekat U..haha..okay...panjang pulak duk celoteh..Actually, aku nak story sikit relate dengan gambar  di atas nun sana..


Jodoh
rata-rata duk sibuk persoal pasal jodoh..terutama yang lanjut umur 22 keatas.."ahhh..aku ni bila nak kahwin..? calon da ada..mak ayah pulak tak bagi greenlight lagi.."
ada yang stress tahap dewa sebab calon tak ada lagi.." stress betul aku dengan minah ni,tiap2 hari bergayut..aku, sorang pon tak pandang..tak nak jadi andartu!!" Then,ada jugak manusia yang trauma dengan cinta sebab pernah dipermainkan oleh pasangan..woooahh..bahaye tu..Dan ada juga  yang malas nak pikir pasal kahwin..ada sebab munasabab mungkin..-_+


Kadang-kadang kita sendiri  tak tahu sebenarnya jodoh kita..pendek tinggi, gemuk kurus,pandai n tak berapa nak pandai, cantik buruk, kaya miskin. Allah lebih tahu...



 Allah menciptakan kupu2 itu berpasang-pasangan, sama dengan manusia jugak..berpasangan..tiada yang bersendirian..kalau tidak..tak lahirlah kita kat atas dunia ni..betul tak?

Jodoh itu ada api bertemu air..keras macam kayu bertemu lembut..panas baran bertemu dengan seorang penyabar and so on..nampak tak kat sini..cantik kan susunan Dia..Allah dah atur dah mana yang terbaik..



Kau lari lah celah mane, mahupun pelusuk dunia even kau tak suka..andai itu jodoh kau..accept the hakikat..nama kau dan si dia tercatit di Luh Mahfuz..



Dan Jodoh itu rahsia Allah..sekuat mana kita setia, sehebat mana kita merancang,selama mana kita menunggu, sejujur mana kita menerima kekasih kita..andai tiada jodoh? think possitive dan tak perlu nak serabutkan kepala..haaaa..jangan pergi terjun bangunan pulak...terjun katil tak ape..kah kah kah..




Allah berfirman: “Ketika di­tiupkan ruh pada anak manu­sia tatkala ia masih di dalam perut ibunya sudah ditetap­kan ajalnya, rezekinya, jodohnya dan celaka atau bahagianya di akhirat”.

kawan2 yang masih ternanti-nanti dan tercari-cari pasangan, Allah dah tentukan jodoh kita ,so, tidak perlulah bagi kita untuk rasa bimbang dan risau. Kalau sudah sampai waktunya, jodoh itu pasti akan datang sendiri.


Allah juga berfirman:

“Dan apabila hambaKu bertanya tentang Aku, maka jawablah bahawa Aku dekat. Aku mengabulkan doa orang-orang yang berdoa kepadaKu.. “
Dengan ayat diatas  Allah memberikan harapan yang sebesar-besarnya  kepada kita bahawa setiap doa yang disampaikan padaNya akan dikabulkan. Allah tidak mungkin mungkir janji dan Janji itu PASTI..



Konklusinya, sahabat2 sekalian tak perlu risau pasal jodoh ni..Adalah nanti tu..sabar sahaja..dan yang stress bagai nak rak tu..tak perlu lah kot..pergi ambil sejadah,solat dan merintih pada Yang Esa..kalut sangat nak kahwin pasai paaa..lek luu... banyak da duit kau nak support bini, anak bagai?






keep DUA'

 wallahua'lam....  -_^

5 comments:

  1. hye adik blogger =)welcome to blogger world...
    keep it up!!!

    ReplyDelete
  2. perghh..jodoh kot...jgn lupa buat ruang chat..hehe

    ReplyDelete
  3. hahaha...bru starting weh..mohon beri tunjuk ajar sifu..haha

    ReplyDelete
  4. wah...welcome new blogger :-)
    jodoh? amboi2....betul la tu....doa senjata org ISLAM....nk kalut pa kn...hahah

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..xie xie ni..betul2..pasai pa nak kalut..haaha

      Delete